maandag 2 november 2009

verslagjes van gisteren

ola pieter en simon hier!

het is hier superchill en leerrijk tegelijk…. we hebben vandaag de mooie stad olinda bezocht J! voor verdere uitleg kan je altijd naar isabel haar berichtjes gaan kijken. we zijn jammer genoeg wel niet zo orgineel als haar en we zijn hier snelsnel aan het tippen omdat we party-animal moeten gaan spelen door het wegvallen van een avondactiviteit. We hebben vanmorgen gezamenlijk besloten dat we vanaf nu altijd wakker willen worden in brasil!! @ bo en anke:

dag schatten,
anke gefeliciteerd me u tien maandjes, we hebben het gehoord van fien! merci voor jullie berichtjes J ps: Bo die warmte waar we het over hadden is echt zaaaalig JJ!!

liefs xx

@ dries-biesmans

hei oudertjes, schattig zusje en grote broer.

het is hier echt ongelooflijk! de sfeer is hier echt niet te beschrijven … de mensen die hier leven met bijna niks zijn echt warmer dan eender wie in België!! Het zijn hier lange dagen en ik ben nog nooit zoooo blij geweest met een slechte matras :D !! groetjes van de zoon/broer die hier zpt van aan het genieten is!!

@glenn, saraH en lien dm

hei klasgenootjes en lientje,

merci voor jullie lieve berichtjes echt supervriendelijk!! hier is alles super …. hoe was jullie week nog? kdenk dat ik hier blijf wonen!!


X

@ liesbet, tess , arne en eline natuurlijk:

ik mis jullie allemaal :D maar kben toch nog niet van plan om snel naar huist te komen !!Lies en Tess > nog even en we zitten in het gemeenschapshuis!!!

dikke kus aan allen en stevig handje voor de patron!!


@ Family van cau

Salut maman, papa, hadri, olijf, max, bob et tout le monde.
Je m’amuse super bien ici, les brésiliens sont super chouette et la chaleur et le soleil font du bien. J’éspére que je vous manque pas trop et que les vacances vont bien …
Au plus que je viens au brèsil au plus que j’ai envie d’y rester. Pieter et moi avons décider de rester ici.
Merci beaucoup pour le paquet que vous m’avez donner pour mon annif, c’est super sympa…
Amusez vous encore pendant les vacances. Je vous aime tous tres fort et vous raconterai tous ce qu’on a fait SI je reviens.

xx
Simon

P.s. : Oliv, quand je reviens on va etre si graysey, a fond la caisse…Et si vous voulez s’avoir ce qu’on a fait les derniers jours, vous devez lire les témoignages des autres car ils s’avent mieux écrire que moi…
Omdat er 2 Fienen zijn… Dit is van Fien Wolfs!

Héééj mama, papa en broertjes,

Het is hier nu ongeveer 20u30 en bij jullie 4 uur later (half 1). Hopelijk hebben de dakwerkers zich geen pijn gedaan? Hoever staan ze al? Deed Jasper het goed bij The sound of music? Hier is het in ieder geval heel plezant! We groeien hier steeds dichter bij een en maken veel plezier. Je zult dit zeker merken bij het lezen van de wist-je-datjes (die ik deels mee heb gemaakt). Terwijl ik dit aan het typen ben, zijn ze een kakkerlak uit Trijn haar zak aan het halen. Allé, ze zijn heel haar zak aan het doorzoeken. Iedereen ligt hier in een deuk! Het is hier heel goed weer, soms iets té warm maar dat is wel normaal in Brazilië. Heel af en toe regent het heel zacht en dit vinden we zeker niet erg! Het is een zalige afkoeling. Het zijn lange dagen (we vertrekken hier rond 8u en zijn rond 19u terug) waardoor we elke dag goed beleven. We hebben al heel wat bezocht en ik heb al veel foto’s getrokken. Ik probeer veel in mijn dagboekje te schrijven zodat ik aan de hand hiervan zoveel mogelijk mijn avonturen met jullie zal kunnen delen! Ik vind het de moeite niet om alles in mijn blog te vertellen wat we hebben gedaan omdat de meeste alles al vertellen in hun blogs. Hopelijk lezen jullie die ook dan, zo blijf je op de hoogte van wat we hier allemaal doen. Ik heb nog één vraagje: moest ik havaianas kunnen kopen… welke maten en kleuren moet ik meenemen? Broertjes, hebben jullie jullie al goed geamuseerd in de vakantie en missen jullie jullie grote zus niet té hard?! :p P.S. Pjotr, wil jij tegen Anke, Bo en Nicolas zeggen dat ik een berichtje voor hen hier heb gezet?!

Anke & Bo,

Hoe is het met jullie? Hopelijk genieten jullie net als ik van de vakantie! Alleen heb ik het hier lekker warm (en draag ik kleedjes, sleffers, rokjes en topjes) en zitten jullie met dikke truien te verkleumen in België! Bo, hoe verloopt de verhuis? Anke, proficiat dat je 10 maanden met Jens samen bent en amuseer je in Praag hé! Meiden, amuseer jullie nog en tot binnen een paar dagen! P.S. Groetjes van Simon

Saartje,

Ik mis je dagelijkse gesprekjes! Maarja, binnen een paar dagen ben ik terug en kan ik je alles in geuren en kleuren vertellen! Meisje, hou je goed en geniet nog van je vakantie en natuurlijk ook van Steven! J Hopelijk is alles goed met jou…?!

Nicolas,

Ik wil nog even zeggen dat ik heel blij was met je tekstje en dat ik het al meerdere keren heb gelezen! J Jij zou het hier echt zalig vinden! Mooie omgeving, mensen, huizen, natuur, … om foto’s te nemen. Ik kijk er al naar uit om je alles te vertellen en mijn foto’s te kunnen laten zien. Tot binnenkort…

X

Fien
Piep arme-mensjes-die-in-België-moesten-blijven…

Mooi weer
Auto: heerlijke, maar altijd witte volkswagenbusjes. De halve bevolking rijdt er hier mee rond.
Regen: raar maar waar, 5 seconden heeft het gedruppeld
Jeu: België is weeral niet gewonnen bij het voetballen voor de verandering
Olinda -> stadsbezoek (bergop bergaf)
Luan: lieve indiaan die als ex-druggebruiker nu zelf als vrijwilliger werkt op de Fazenda da Esperança
Ervaring: het is nu al de reis van ons leven, this is special: je moet het zien met je eigen ogen
Insecten: meerbepaald killermieren en gigakakkerlakken
Nieuwe vrienden: Het is opmerkelijk hoe snel je je kan hechten aan onbekende mensen

E
N

Itamaraca: strand (Marjolein haat het strand, meer specifiek het water -> knipoog naar de pappie)
Niet normaal blauwe ogen van de buschauffeur
Gebarentaal
Ellende: open rioleringen, blote voeten en werken voor weinig geld


Nu een kort muzikaal intermezzo van het beste liedje allertijden.

E coisa de deus (A en B)
O curaçao da criança (C)
E coisa de deus (A en B)
A Fazenda da Espernaça (D)

korte omschrijving van het dansje dat erbij hoort:

stap 1: Steek je armen één voor één in de lucht (A )
stap 2: klap boven je hoofd in je handen (B)
stap 3: Leg je handen op je hart (C)
stap 4: zie stap 1
stap 5: zie stap 2
stap 6: zwaai je armen heen en weer boven je hoofd (D)


dikke plakzoen, innige omhelzing, …

Al lichtjes verbrande Inge en Marjolein die bijna altijd gelijk heeft

ps: Sara, ik heb u brief gelezen ze! En ik vond het geweldig x
ps: vertel ons oma maar dat alles hier geweldig is! XXX

Vooral omdat menige leerlingen saaie berichtjes schrijven, presenteer ik hier en nu een klein intermezzo, vandaag niet muzikaal ook al verheugd u zich daar ongetwijfeld op.

Verschillende temperaturen, verschillende gedachte, verschillende mentaliteiten, verschillende eigenschappen… Aanpassingen worden stilaan vervolledigd tot de vreugde van menige mensen. Vriendschappen ontstaan en veranderen, nemen toe, nemen af, maar eindigen nooit. Onze wegen verspreiden zich, maar in onze gedachten komen deze steeds weer samen. Bloemen groeien, planten groeien, dieren groeien, maar ook mensen groeien. Goden kijken neer, mensen kijken op, vragende blikken rond dergelijke onderwerpen, ieder zijn eigen gedacht…ieder zijn eigen mening, maar samen vormen deze samen één.
S.R
Isa in Brazilië part 3

Ahoi maatjes in België daar!
Hoe gaatie daar? Het doet raar om zo weinig van jullie te horen…
Ondertussen zijn we al enkele dagen ver en heb ik er al ene nieuwe toekomstplan voor later bij! Mijn droom is om eens terug te komen naar hier om dan te komen helpen in een van de projecten die we bezochten! (momenteel staat “Fazenda da Esperança” bovenaan, het liefst zou ik hier naar komen)
Vandaag hadden we een rustig dagje. We zijn eerst met een gids door het historische Olinda getrokken. Wist je dat er zelfs geen putje in de weg zomaar “gerestaureerd” mag worden doordat deze stad Unesco werelderfgoed is geworden en dat alles perfect moet hersteld worden zodat het in de staat ervoor was (met juiste stenen, …) zot toch dat dit zelfs geldt voor een put? Hierna zijn we naar het strand geweest, zonnen, zwemmen, drinken, … Ik heb hier voor de eerste keer in men leven kokoswater gedronken, is echt speciaal en best wel lekker. Maar spijtig genoeg niet te vinden in België.

Vandaag ga ik het wel kort houden, volledige verhalen hoor je wel wanneer ik terug in België ben…

Xxx
Isà

@Benjamin: Weg met qwerty-klaviers! En je bent wel goed in competoeters ;-) toch in elk geval pakken beter als mij ;-)
Ik zal er proberen voor zorgen dat je niks van mij hoort op die manier! (voorlopig zijn de verwondingen hier miniscuul, dus totaal niet belangrijk!)
Ik zie je doodgraag en mis je veel te hard!


@Familie Provost: Spijtig genoeg kon ik er vandaag niet bijzijn op de herdenking! Ik zie jullie allemaal wel een andere keer!

@ Lien: Weet je nog da je zei dak getrouwd ben met mijn gsm? Wist je al dak daarvan gescheiden ben? De eerste momenten een aantal afkickingsverschijnselen maar nu volledig zonder!

Ik mis jullie allemaal!
Aangezien er 2 Fienen zijn: dit is Fien De Meyer

Ola !
Hoe gaat het daar in België?
Hier is het echt suuuuuuuper!
In de andere berichten zullen jullie al wel gelezen hebben wat we
allemaal gedaan hebben. Hoewel dit nog maar de derde avond is
heb ik echt echt het gevoel dat ik al weken wegben !
Het is nu ongeveer 21 uur en ik zit nog in een fris kleedje buiten op ons
gezellig binnenpleintje dit bericht te schrijven, echt een zalige temperatuur! Bij jullie is het 4 uur later. Overdag kan het hier wel erg warm worden maar we zoeken ook vaak de schaduw op als het nodig is.
De eerste dag hebben we een recyclagepark bezocht wat wel interessant was want
het is echt gek hoe ze alles nog handmatig sorteren .. En daarna zijn we naar een blinden- en dovenschool gegaan en dat was echt het hoogtepunt van de dag (misschien zelfs tot hiertoe). Ookal konden we moeilijk communiceren, na een paar uur hadden we al veel dove, Braziliaanse vrienden gemaakt die echt super sympathiek bleken te zijn. E-mailadressen waren al snel uitgewisseld! Daarna speelden we nog een voetbalmatch tegen hen die we verloren met 5-4 maar toch niet slecht gespeeld van ons! Enkele van de jongeren die ondertussen onze vrienden waren, begeleiden ons daarna nog in de wijk rond de school, die heel arm was en veel geleek op een favela. Maar de mensen zagen er allemaal heel gelukkig uit en we kregen veel bekijks . Een betere eerste dag hadden we niet kunnen hebben en het afscheid met de jongeren verliep dan ook met een dubbel gevoel. Aan de ene kant waren we blij dat we hen hadden leren kennen en stonden we versteld van hun openheid, maar aan de andere kant wisten we ook dat we hen niet meer gingen terugzien.
Gisteren bezochten we de Fazenda da Esperanca, een boerderij waar drugs- en alcoholverslaafden afkickten en hun leven terug probeerden te hernemen. Alles was er enorm hard op het kerkelijke aspect afgestemd. Ook hier leerden we verschillende mensen kennen en verbaasde ze ons opnieuw met hun openhartigheid. Ze overlaadden ons met cadeau’s. (ikzelf kreeg een zelfgemaakt armbandje, een t-shirt van de fazenda, een fotokadertje die een jongen ook zelfgemaakt had uit hout,..) Het meest onverwachte gebeurde op het einde van de dag. Luan, een braziliaan waarvan ik ondertussen al een Bom Amiga was geworden, kwam bij ons vertrek onze bus nog ingeklommen en liep helemaal naar achter om zijn eigen paternoster aan mij te geven. Voor ik iets kon terugzeggen om hem te bedanken was hij al terug uit de bus en zwaaide hij ons uit toen we wegreden. On-ge-loofelijkJ.
Vandaag deden we een eerder toeristische uitstap naar Olinda. Daarna gingen we naar het strand om een rustige namiddag te hebben. We zwommen in de zee, dronken cocosmelk en genoten van de blauwe zee, het witte strand en de vele palmbomen.

Ik vind het hier absoluut geweldig en wil nog lang niet terugkeren naar België. Toch mis ik jullie wel een beetje! Alles goed met de zussen? Lotte=> bijna jarig ?! Ik denk dat ik wel een leuk souvenirtje voor u kan vinden hierJ! Hopelijk word je feest leuk de 10e. Marthe, geniet van de herfstvakantie he bollie! En heb heel veel plezier in Athene allemaal, doe veel groeten aan Costas en Costadine van mij! Papa, jij bent hopelijk niet meer ziek?

Ik hoop dat ik snel een berichtje van jullie krijg !

Dikke kussen en knuffels J

até logo x Fien De Meyer
Oi amigos, familia e todos os outros que siguem este blog

Wist je dat

- Drie dagen Brazilië voldoende zijn om je hier volledig thuis te voelen?
- We hier ’s morgens ontbijten met couscous, corn flakes met warme melk, rijstpap gemaakt van maïs, heerlijk versgeperst mango- en passievruchtsap?
- Onze leerlingen in de bus uit volle borst meezingen met Braziliaanse liedjes, geleerd op de Fazenda da Esperança (opvangtehuis voor drugsverslaafde jongeren)?
- Ook de leerkrachten het zingen niet kunnen laten en Sarah de moves doet?
- We onze avonden vullen met het drinken van guaraná (plaatselijke frisdrank) en het maken van scoobidoo-armbandjes, het zingen van liedjes en spelen van muziek?
- Onze leerlingen op een ongelooflijke manier contact maken met hun Braziliaanse leeftijdsgenoten, ook al zijn ze blind en doof?
- de persoonlijke dagboeken ’s avonds naarstig gevuld worden met onvergetelijke ervaringen en fantastische hartverwarmende momenten?
- Het niveau van het Portugees van alle leerlingen met de dag beter wordt?
- Sommige leerlingen een echte Portugese taalknobbel hebben?
- Jef zich vandaag van zijn meest vrouwelijke kant heeft laten zien (lees: met handtas aan de arm door de straten van Olinda paradeerde)?
- Zingen en dansen een echt samenhorigheidsgevoel creëert en dat we dat in België ook meer moeten doen!
- Iemand vandaag een steen naar de bus gegooid heeft en de voorruit daardoor beschadigd is?
- Dorien vandaag pas ontdekte dat Jo en Inge broer en zus zijn?
- Lore en Katleen kunnen voorspellen wat de pot schaft?
- Jef aan zijn ellebogen voelt wanneer we in Santa Clara zijn?
- Voetballen op blote voeten niet echt ideaal is?
- Pieter, Erik en Sam weten daar alles van!
- Braziliaanse vrouwen met te kleine bikini’s verdacht veel op walrussen lijken?
- Simon het hoofd van te jonge en oude vrouwen op hol brengt?
- Het hier al twee keer heel zachtjes heeft geregend en dat we dat niet erg vonden?
- Er in de douches kakkerlakken zitten maar dat we daar na drie dagen al niet meer om moeten gillen?
- Jef de zeer moeilijke taak heeft om de leerlingen blokfluitgewijs te wekken?
- En dat hij deze ochtend bij het wekken bijna het kussen van een humeurige Emilie tegen zijn hoofd kreeg?
- We kippenharten gegeten hebben en dat vissenwangetjes heerlijk zijn?
- De varkens op de Fazenda da Esperança Tiko en Teko heten?
- De Brazilianen onze leerlingen ouder schatten dan ze in werkelijkheid zijn?
- Er een kikker op het been van Sam geplast heeft?
- Heidi graag lepels op haar neus plakt, vooral als die lepels dan van Jef zijn?
- Onze leerlingen aan het einde van de maaltijd vanavond spontaan een heus slagwerkconcert gegeven hebben (met borden, bestek, glazen en lege flessen)?
- Het ook nog heel goed klonk?
- We lekker fris kokoswater gedronken hebben in de Fazenda?
- De kokosnoten speciaal voor ons geplukt werden?
- Dat een van de bewoners van de fazenda da Esperança in zijn volgende schilderij ‘Het laatste avondmaal’ een van zijn apostelen zal schilderen in de kleuren van de Belgische vlag?
- Jo de hele dag scheef liep door een verschot in de nek?
- Pieter leerkrachten bedreigt met kakkerlakken?
- we hier amper besef hebben van tijd aangezien we onze gsm’s niet bijhebben?
- we vaak vergeten dat we het toilet-papier niet in de wc mogen gooien maar in het vuilbakje?
- Sam heel veel schrik heeft gehad in het vliegtuig?
- Lore de kleinste en oudste van de leerlingen is?
- Sommige leerlingen Ice Age 3 drie keer gezien hebben (op het vliegtuig)?
- Niet enkel Suzanne's dreadlocks maar ook haar oorbellen in trek waren?
- hoe kleiner de kindjes, hoe groter de liefde voor Sam en vooral de liefde voor zijn gestalte (hij is de grootste van de groep)?
- de zee hier niet zo blauw is als de reclames ons doen geloven?
- we in het chique shoppingcenter van Recife niet met onze voeten op de bank mochten zitten?

Zoals jullie zien, gaat alles hier heel goed!

Beijinhos
Sarah

ps ondertussen hebben de leerlingen ook de smaak te pakken gekregen en hebben ze mijn lijstje met wist-je-datjes aangevuld. Veel leesplezier!

@ Sarah:lieve meid bedankt voor je bericht, hier alles goed, we praten bij als ik terug thuis ben bij een drankje en lekkere ovenschotel
@ mam; alles oké hier, ons caro is heel braaf en ik natuurlijk ook
@ Nat: nog geen cika's tegengekomen, Jef heeft zich dit jaar voorbereid!

Emilie schreef een prachtig gedicht...

We wilden
we zouden
alles
maar nu
blijkt dat moeilijker
we dromen
meer dan
hun dromen
en begrijpen niet
waar de glimlach
vandaan blijft komen

21 opmerkingen:

  1. Dag Lein,
    Wij volgen de blog elke dag en het is echt tof om lezen dat jullie daar de tijd van je leven meemaken, (maar écht dan ;-)) ).
    Geniet van de dagen, neem veel in je op en vertel alles maar in geuren en kleuren wanneer je terug in België bent (waar het overigens toch nog redelijk weer is en waar we van mooie herfstkleuren kunnen genieten).


    PS: wist-je-datjes:
    => Lena und Cem , haben wir nicht vergessen.
    => Saartje en Virgil liggen er uit.
    => Lianne ligt er ook uit!

    Tot volgende week,
    dikke XXX van mammie & pappie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag broer en zus,

    Dat was een fijne boterham om te lezen. Gelukkig stellen jullie het ginder fantastisch ook al is de één lichtje verbrand en loopt de andere wat krom van het verschot. Dat gaat wel over, maar wat jullie ginder zien en beleven blijft altijd bij. Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Het is natuurlijk een pak stiller in huis nu de rangen met bijna de helft ingedund zijn. Jo, we wilden je kamer nog in de Braziliaanse tinten schilderen, maar gaan het toch wat zachter houden. Hopelijk vind je het ok. Inge, we gaan het zeker niet erg vinden als je een dt-fout maakt, dus schrijf gerust een blogje neer.Dat jij gewoon raakt aan spinnen, kakkerlakken en degelijke wil ik nog zien. Hopelijk valt de rit naar het gemeenschapshuis goed mee en wordt het niet te warm in de bus. We reizen heel de tijd met jullie mee en zelfs Hanne haar fotoboek ligt er naast; geniet volop en bouw een ongelooflijke Vlaamse Kermis. Thomas zijn ploeg ligt ook uit den beker en daar kon Patrick niet mee lachen.Sturen jullie een berichtje voor bompa zijn verjaardag?
    Dikke knuffels van mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag iedereen

    Jullie blog wordt met de dag creatiever!Ook wij volgen hem elke dag en kijken uit naar de nieuwe indrukken,ervaringen.Inderdaad Emilie ,altijd die glimlach,ondanks de armoede.Ik hoop stilletjes dat jullie terugkomen met die Braziliaanse glimlach en dat hij ons besmet zoals de griep het hier doet.Ik hoop ook dat NIEMAND er immuun voor blijft.Dát miste ik het meest na Suriname,nog steeds trouwens.
    Sarah,wist je dat er in de slagwerkcollectie van het orkest een gigantisch grote en luide Tam-Tam op u wacht?Dat moest ik je van Peter,onze "chef" vertellen.
    Caroline,Opa vermeldde jullie met trots als afwezigen op zijn verjaardagsfeest.Als bijna 90-jarige globetrotter weet hij dat reizen zoals jullie het doen ,geestesverruimend is en dat je hart er jong van blijft.De bomen laten hier in sneltempo hun herfstkleedje op de grond vallen en het boekenfeest is begonnen,een goede reden om er naartoe te gaan en virtueel te reizen.
    Blijf intens genieten!
    Marie(mama van Sarah en Caroline)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Coucou Simon, Ca a l'air génial là, mais ça je le savais à l'avance, profitez-en... . Ici tout va bien, Papa est en Angleterre, hier on a été à la messe pour Mamie et chez Papy qui t'envoie un gros bisou d'ailleurs. Après on a mangé chez Marie-France qui a bien cuisiné pour nous, c'était très bien, Bobi est resté dans la voiture...
    On a du soleil ce matin et de plus en plus de feuilles à ramasser sur l'herbe (Hadrien pourra en ramasser tout à l'heure). Sinon rien de spécial sauf que Hadrien regrette que je ne travaille pas aujourd'hui, je me demande bien pourquoi??? As-tu bien fêté ton annif à la brésilienne? Bisous, je t'aime et profites de chaque instant, bonjour à tout le monde, Maman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag isa :-)

    Ik hoop dat er genoeg foto's zijn, want ge moogt mij dat dan allemaal eens tonen en uitleggen. Kzie er naar uit :D

    Valt het daar wat mee?
    En je weet niet hoe gerust het me stelt dat alles in orde met je is..


    Elke dag genees ik een beetje meer, zeker nu ik de juiste medicijntjes heb gekregen van meneer doctoor :D
    (oogdruppels waren dus nutteloos, ik had zalf nodig voor men oogleden, die nu 2 maal per dag lekker blinken... Stomme zalf :D)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jo simon comment ca va jai entendu que tu tamuse la ici cait hell avec deux zusse:p en plus je dois faire ta tache mais pour le reste ca va
    groutjes hadri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej!

    Altijd plezant om de berichten te lezen!
    Kheb gelezen dat jullie guaraná al volop ontdekt hebben, probeer bij de terugkeer maar wa mee te nemen, want in België hebbek het nog niet gevonden!

    Pieter, uit uw berichten merk ik duidelijk dat ge het effect voelt:) Ik ben benieuwd naar de verhalen als jullie in het gemeenschapshuis zijn.

    Geniet ervan!

    Dikke kus, Liesbeth (was mijn vorig bericht eiglijk aangekomen, want da lukte eerst ni echt:) )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Fien,
    Blij te horen dat alles daar zo fantastisch is. Wat de sleffers betreft : neem maat 36,37,38 en 39 (voor de jongens : zwart) Zie maar ... 't is ook geen ramp als je ze niet vindt. Hier alles oke. Na 3 dagen zoeken naar 'we moeten toch iets vinden om te gaaan doen', hebben we eindelijk iets vastgelegd (amai wat heb ik je gemist!)in Nederland (voor 3 dagen). Papa wilde eerst naar Portugal, maar dat vonden de jongens niet fair, zo zonder jou.(Lief hé). Ge ziet het hé : die zus is en blijft toch wel heel belangrijk voor hen.
    De dakwerkers hebben zich niet bezeerd, maar alles lag wel onder het puin. Ondertussen heb ik dan maar heel je kamer leeggemaakt (daar ben je dan zelf weer aan ontsnapt). Momenteel liggen de werken even stil (ze hebben 2 dagen verlof), maar dat vinden we niet erg, want dan kunnen we wat uitslapen.
    Vandaag ook wordt de nieuwe matras geleverd en hopelijk springen papa en mama dan 's morgens terug als 2 jonge veulens uit hun bed.
    Ziezo, dat waren de laatste berichtjes uit den Belgique. Jouw boodschappen worden hier verder verspreid.
    Lieve zoenen
    Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Lore,

    Ik merk dat jullie het daar goed hebben.Zoveel enthousiaste reacties.Ik ben benieuwd naar alle verhalen die je zal meebrengen.
    Morgen ga ik met Karlien naar de boekenbeurs.
    Voor de rest gaat het leven hier zijn gewone gangetje.Heb je het tekstje van Karlien gelezen op de blog?Die had er wat graag bij geweest natuurlijk maar dat is enkel voor gelukzakkken als jou weggelegd he.Geniet er maar verder van en laat de volgende keer ook eens iets horen op de blog.
    lieve kusjes van ons allemaal
    mama

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het Verhaal Dat De Soepstengels In Ajuinsoep Misschien Verklaart.

    EXCUSES AAN DE LEERLINGEN/LEERKRACHTEN
    Scroll zeker genoeg naar beneden want onder mijn schandelijk verhaal zijn een heleboel lieve mensen, die super lieve woordjes aan jullie geven!
    Hierop moeten jullie zeker nog antwoorden!!

    WAARSCHUWING AAN DE LEZER.
    Dit verhaal bevat geen waarde, noch emotioneel, financieel of educatief en kan dus in principe vernietigd worden na het lezen.
    Het zou verstandig zijn dit verhaal af te drukken, waar het niet dat de printer zal weigeren deze principes op inkt af te zetten. Maar genoeg geleuterd, veel Blabla weinig BOEMBOEM hier gaan we dan…


    Beste toekomstige Brazilianen of in het bijzonder Maarten Poelmans aangezien ik wederom de klas vergeten ben waarin sommige en/of meerdere personen zitten, post ik gewoonweg hier voor jullie.

    Nogmaals schrijf ik jullie, de lezer toe met een diep bedachte conclusie over het al dan niet ontbreken van tekst en uitleg in het artikel 5 ‘De Herverkiezing van een ex-miss Brazilië’ in (EOS nummer 474 “Niet het nummer van het aantal mensen aan boord”)(Sommige kunnen dit beschouwen als het vervolg op: “Het Verhaal Dat Verklaart Waarom Een Roosgetinte Emoe Geen Dwarsgestreepte Vierkantige Eieren Legt En Een Blauwpoephert Wel”).

    Bij het lezen van het artikel bedacht ik mij de volgende conclusie...

    ...Wordt Vervolgd...

    Beste Maarten Poelmans en andere lezers, omwille van de lengte van het verhaal staat het te lezen bij de reacties van september of gebruik onderstaande link:
    http://gabrielinbrasil.blogspot.com/2009/09/welkom.html#comments

    @Maarten: je vindt daar ook een reactie van de hele familie op weekend
    @Maarten: Vergeet je ni da mama de 1ste november verjaart is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha, "ook de leerkrachten het zingen niet kunnen laten en Sarah de moves doet". Hoe komt het dat ik daar totaal niet van versteld sta?!? Geniet ervan meis!
    Het is weer een extra stimulans voor mij om snel centen te gaan verdienen en ook de wereld te ontdekken, al die schone verhalen uit Brazilië, Peru, Mexico en Rwanda maken mij en nog een andere niet nader genoemde thuisblijver stikjaloers ;o)
    Laat snel nog wat weetjes van je horen tussen al dat enthousiast, genietend leerlinggeweld!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Lore, Lith Caroline!
    Ik lees dat alles goed gaat daar!
    Lith heb je de vlucht goed overleeft?
    Lore en Caro, hopelijk hebben jullie mijn briefje nog niet moeten openen en als jullie het wel hebben moeten openen hoop ik dat het veel heeft geholpen =)
    veel plezier en tot snel!
    Ik verwacht zotte verhalen want met jullie in Brasil kan het niet anders dan grappig verhalen opleveren!

    XXX
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Veerle Peeters (mama van Sam)3 november 2009 om 15:39

    Hey Sam en alle andere globetrotters,
    Ik kan het niet laten om ook een reactie te plaatsen.
    Het is echt ongelooflijk wat wij hier allemaal lezen.
    Ik hoop dat jullie deze reis met al jullie zintuigen verder zetten.
    Sam : ik hoop dat je de kikker'spatten' al afgewassen hebt !!! Ik hoop ook dat je niet teveel schrik meer hebt in het vliegtuig.(ik heb je blijkbaar toch een 'slechte' eigenschap meegegeven : vliegangst; het was misschien maar een grapje....wie weet)
    Let goed op jezelf en op de anderen !!!
    Mama

    Sam,
    Hopelijk is het daar niet te warm ?
    Nog heel veel plezier !!
    Je zus : Yente

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Annick (mama van Maarten)3 november 2009 om 18:33

    Hey Maarten, en alle andere "braziliaantjes",
    Wat leuk om elke dag jullie avonturen te lezen. Jullie maken iets mee waar vele anderen enkel maar van kunnen dromen.
    Geniet met volle teugen van het mooie weer, maar vooral van de hartelijkheid en vriendelijkheid van al deze mensen. Deze "warmte" zullen jullie ongetwijfeld nog het meeste missen na jullie terugkeer in België.

    Maarten, het weekend in de Ardennen was heel tof, en wij hebben wel honderd keer moeten vertellen waar jij nu precies bent,en wat jij daar allemaal ging doen. Iedereen heeft de eerste avonturen op jullie blog meegelezen! Guillaume heeft je wel gemist, hij moest nu een ander slachtoffer zoeken om de "kolonisten van catan" mee te spelen.
    Ondertussen zijn we terug thuis, en gaat alles zijn gewone gangetje. De blaadjes vallen hier met massa's van de bomen, maar dit jaar ontsnap jij dus aan dit klusje!Het moeten niet altijd dezelfde zijn die dit ogenblik uitkiezen om naar het buitenland te gaan nietwaar :-)!
    Dikke kussen en knuffels!
    Mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hey lieve broer en zus!
    hoe gaat het daar in het verre san josé do egito? Volgens mij gaat nu voor jullie de mooiste tijd aanbreken, alle van dat deel van de reis herinner ik mij toch nog het meeste! Geniet ervan!! En Jo, hoe gaat het eigenlijk met je lintworm? Krijgt hij daar wel voldoende eten? Normaal gezien wel he! ;) Ammuseer jullie nog en geniet met volle teugen! dikke zoenen en knuffels van hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Van Herman, Sebastiaan en Mai,

    Hoi lief belleke, leuk van te zien dat je je zo amuseert en geniet in brazilie. Wat vooral tof is te zien dat jullie - ondanks het taalverschil - toch zo snel overeenkomen en samen beleven en plezier maken.

    Jouw verhalen en van de andere vrienden en vriendinnen spreken boekdelen en dat vind ik zo leuk.

    Hier is alles ok. Isabel, ik moest je de groeten doen van alle provostjes. Ze vonden het spijtig dat je er niet was, maar je was er in gedachten bij en ze verstonden dat Brazilie een unieke ervaring was.

    Seba is nu aan het WII-en met Michiel. Mai en ik hebben genoiten van enkele dagen Dusseldorf. Zalig gewoon. ik laat je de foto's wel zien als je terugkomt.

    Ik zou zeggen, samen met ons allen hier: geniet verder van Jullie Brazilie en tot morgen. Misschien schrijf ik wel een gedichtje voor jullie.

    Groetjes en vele kusjes van papa, Mai en Seba

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stekkz - Broer Isabel4 november 2009 om 02:41

    Heyhey isabelleke ^^,

    nog geen negertje geworden? :p
    nene, graptje eh :p ma ik ga eens terug AN praten of die leerkrachte die daar mee zijn gaan zich nogal vragen stellen over mij (a).

    Hoe is het daar? Nog altijd braaf gebleven? ;D

    Hier is het nog altijd typisch belgisch, slecht, rotslecht weer. Waardoor ik vandaag niet weg kon. Maar dat saarhh hier overdag was maakte alles goed ^^.

    Heb je daar al veel mensen geholpen en/of veel dingen bezocht? ^^
    Ik wil na je reis de foto's zien als dit mogelijk is want ik ben zeer benieuwd :D.

    Maar ik ga nu eens afsluiten en in mijn bedje kruipen :p weer veel te laat >.<.

    nog veel plezier !

    x, je broer

    BeantwoordenVerwijderen
  18. AAN FIEN;

    Haaaaaj !
    Hoe is het daar in het verre Brazilie?
    Ik heb u zoveel te vertelle, der is echt vanalles gebeurt ! =D Ma da ga ik ni via dit allemaal melde... Ik mis u eigenlijk echt wel, das zo raar, normaal zie ik u elke dag ! =) Ma ik hoop da ge u daar goe amuseert & der van geniet, want kben der zeker van da ge da genen tweede keer ga beleven.

    Doe de groetjes aan Trijntje, Sam & Julie !

    xxx LISSE

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dag Pannenkoek = Fien DM,
    Wij vinden het ongelooflijk hoe jullie daar de time of your jonge leven beleven. Leuk om ook te lezen dat alles goed gaat met jou en dat je in dat zalig warme klimaat je blijkbaar opperbest voelt. Zoals al gezegd geniet van elk moment want het zal allemaal als een sneltrein voorbij schieten.
    Hier in ons Belgenlandje gaat alles zijn normale novembergangetje. Vanavond met Lotte en Axel geraclet voor haar verjaardag; Axel heeft zijn vuurdoop bij de Delmeires goed doorstaan. HIj heeft wel een paar moeilijke momenten gehad met den Davy en Toon, maar dat was te voorspellen. Morgenvroeg richting Athene waar Kostas ons de eerste avond al zal vergasten op een dinertje aan de kust. Het was er heel slecht (regen en 14 gr) maar nu rond de 20 en overwegend zon. We kijken er allemaal naar uit want paps en ik zijn wat ziek geweest. Ik vind dat het zooooo snel gaat; donderdag zette ik je nog in Zaventem af en na Athene sta je al bijna terug...we popelen voor je verhalen, dag bollie xxx mams en paps PS heb je ondertussen al een verzameling paternosters ??

    NOG STEEDS EEN BERICHTJE VOOR FIEN ;
    heey fien zussie <3
    oh, ik wou dat ik meekon! volgens mij wil jij gewoon niet meer terug naar belgië komen.
    Is het soms niet een beetje te ontroerend?
    die kindjes dat je daar zo ziet leven?
    maar er zijn ook wel heel veel toffe momenten he?
    ik heb gisteren met anna , magali , julie en emilie HEEEEERLIJKE koekjes gebakken.
    die zal ik zeker ook is voor u bakken , hoor!

    fien , amuseer je nog & dan zie ik je woensdag.
    we missen je!
    1000000000000000000000000000000 xjes van MARTHE

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hey Julie,
    nog maar eens een berichtje van het thuisfront. We horen niet veel van jou persoonlijk. Al je berichtjes zijn kort en bondig. Ik hoop dat alles ok is met jou. Is het moeilijk om je gevoelens en avonturen/belevenissen neer te schrijven ? We zullen dan zeker veel bij te praten hebben als je weer thuis bent. Ik kijk er nu toch wel naar uit om je nog eens goed te knuffelen zenne!! Hier gaat alles goed. Vandaag zaterdag, dus vanmorgen gewerkt. Papa nog altijd in vrije tijd bezig in appartement en Lynn van 's morgens vroeg tot 's avonds laat achter haar laptop om lesvoorbereidingen te maken hé. Maar het vlot wel, zegt ze mij. Morgen gaan papa en ik naar 't Sportpaleis Night of the Proms bekijken. Ik ben eens benieuwd wat we deze keer te zien/horen gaan krijgen. Ik weet niks over het programma. Als je nog eens de kans hebt om een berichtje te schrijven, laat me dan al weten wat je 'verlangens' zijn voor bij je thuiskomst. Gisteravond was het feestje van Jolien, 18 jaar, bij N Luc in Berlaar. 't Was wel gezellig met enkele vrienden van Jolien en een groot deel van de Fam. Heylen hé. 't Was voor Jolien een verrassing en ze was in 't begin wel emotioneel. Ons Lynn had haar een fles mojito cadeau gedaan en die werd natuurlijk al meteen geopend. Ik moest honderduit vertellen over wat waarschijnlij/hopelijk (?!) voor jou de reis van uw leven zal zijn. Van allemaal de groetjes in ieder geval. Ik ga het hierbij laten. Misschien stuur ik één van de volgende dagen nog wel eens een berichtje. Maar in ieder geval geniet nog van alles daar, veel foto's nemen, je dagboek ni vergeten en last but not least, IK ZIE JE GRAAG !! XXX Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hey pieter!!
    Alles gaat zijn gewone gangeske op Sint-gab...
    En volgens mij is het daar super!!!
    Maar kom toch maar terug =p
    dikke kus!!
    en geniet nog van jullie laatste dage!!
    saraH

    BeantwoordenVerwijderen