zondag 1 november 2009

Fazenda da esperança

Heeeeeej iedereen!
Alles is super hier. We zijn nog maar dag twee en we hebben al superveel gedaan. We hebben al gevoetbald met doven en ex-drank- en drugsverslaafden. En met die hebben we ook gevolleybald (Schwester, Julie zei trouwens: ja, uw zus kan wel al goe volleyballen! :D). We hebben rondgelopen in een favella waar ik een papegaai op mijn hand heb gehad (een grote groene en een kleie!). Kvoel ons koeke (!!!!!!) al jaloers worden, maar ge gaat zelfs nog jaloerser worden want tis hier keigoei weer en we hebben ook al kleine katjes en konijntjes, een kolibri, gekko’s en… aapjes gezien (van die kleine schattige met een witte kraag)!! Maar we hebben ook al wel kakkerlakken, een vleermuis en een spin me haar op gezien… Vandaag heb ik ook de mooiste natuur bewonderd die ik ooit in mijn leven heb gezien: we waren precies op de set van ‘Lost’ of ‘Dinosours’, want we keken neer op een rivier die schitterde tussen de palmbomen. Twas echt zo prachtig, maar Anne heeft het gefilmd dus ge zult nog wel kunnen meegenieten! Kheb ook al kokosnoot gegeten én gedronken. Kheb in mijn koffer ook al wa briefjes ontdekt maar kheb enkel nog mijn pakje opengedaan: het beertje is keischattig, dank u koeke en de rest houd ik voor later. Ik hoop dat daar alles goe gaat. Ik mis jullie wel een beetje, maar zeg maar aan ons moeke da ze ni ongerust moet zijn, want tis hier echt onvergetelijk! Knuffels, kusjes en groetjes aan iedereen daar!!!!!!!!!!!! Poppeye, zout gij willen laten weten wat Kontich heeft gedaan? Tot snel! XXX Dorien

Vandaag was het best wel een drukke dag, opgestaan en gegeten om 7 uur, zoals gewoonlijk. We zijn daarna in de bus gefladdert en reden naar Fazenda da Esperança, een opvanghuis voor ex-drugs- en drankverslaafde. Wanneer we op dezelfde manier uit de bus zijn gefladdert, werden we ontvangen door een welkomscomité. Gezang, geklap, gemusiceerd, kortom zoals het de Brazilianen beaamt met veel geluid. Vervolgens werden we kort ingeleid met een filmpje en stond een vrouw ons te woord. Dezelfde vrouw geeft ook de kleine misviering, niet dezelfde, volgens sommige, saaie misvieringen zoals wij die in het kleine België kennen, maar een misviering met veel gezang en enthousiasme. Het werd ons snel duidelijk dat het geloof deze mensen ondersteunden in het afkicken, iedereen droeg kruisjes en gaven pater nosters als teken van welgekomenheid. Op het eerste zicht leek het mij persoonlijk eerder een sekte, maar dan in de positieve manier van het woord. Wat opvallend was, was dat het initiatief uit moest gaan vanuit de verslaafde zelf, zij moesten een brief schrijven naar de Fazenda vooraleer zij werden opgenomen. Na de misviering mochten we rustig ronddwalen in de Facenda da Esperança, ik werd al snel aangeklamt door Lucas. Hij liet heel de Facenda zien, de varkens, kippen, konijnen, geiten, bijen en ondertussen leerden we kennismaken. Hij was heel open over zijn ervaringen en problemen, maar niet zoals ik van iedereen daar had verwacht was hij van een rijk gezin afkomstig. Hij had alles wat hij wou, maar dit is niet alles wat een mens nodig heeft, zijn ouders maakte ruzie met elkaar en met hem. Hij zocht een troost in drugs en alcohol en al op zijn 9 jaar was hij verslaafd aan marihuana en nog verschillende andere drugs. Op zijn 15 werd hij verslaafd aan crack een drugs die de laatste jaren steeds populairder wordt, dit komt ook door de enorme verslavingsfactor. Daarna is hij in de Facenda beland en heeft nog steeds geen spijt van zijn beslissing, hij zei letterlijk dat de Facenda voor hem een tweede kans van God is. Zware getuigenissen alom en werden de hele dag verteld en dit zorgde voor een stuk van het verwerkingsproces. Wat eerst op een sekte leek werd later een fantastisch initiatief dat zorgde voor de bescherming van de ex-verslaafde.
Tot zover, Sam.



PS: Doordat het volle maan was, waren er jammer genoeg niet zoveel sterren te zien. We hadden gehoopt dat dat op het platteland beter zou zijn, omdat het in de stad echt veel te licht is! Jammer, jammer… (Emilie)

Het eerste wat ik deze ochtend deed, na te ontwaken door meneer Casteleyns heerlijke blokfluitspel, was zo snel mogelijk uit mijn hete bed kruipen en buiten verluchting zoeken. Ik dacht dat ik nog aan het dromen was en wreef nog eens in mijn ogen: het regende! Gene zwans! Het regende echt! Echte Braziliaanse regen! Ik riep snel mijn roommates en we probeerden meteen zoveel mogelijk regen op te vangen. Wat uiteindelijk uitdraaide in een regendans en slijkvoetjes. Begrijpen jullie hoe magisch Brazilie is? Hier houden we zelfs van regen (en neemt ons ochtendhumeur het niet meteen over)!

Dit is enkel de beschrijving van een heel erg kort moment van vandaag, er gebeuren constant zotte zalige dingen. Veel te veel om te schrijven, maar allemaal stuk voor stuk heerlijk en rakend.

Liefs,
Katleen

(mama, ik ben trouwens nog steeds niet verbrand)

Isa op ontdekking in Brazilië! (part 2)

Gegroet België!
Hier zit er alweer een dagje op. Mijn dagje na zo’n geweldige dag is dat wij, Belgen, ondankbare mensen zijn die om het minste ambetant worden. Brazilianen zijn mensen die enorm warm zijn… Moesten wij, westerse mensen, ook met zo’n instelling zijn dan zou het allemaal al veel beter gaan.
Vandaag waren wij op “fazenda da esperança” (een soort van boerderij voor (ex)-verslaafden die aan het afkicken waren). Geweldig hoe mensen zo’n resultaat kunnen bereiken. Eender wie met welke godsdienst dan ook mocht daar vrijwillig binnen stappen om af te kicken… De mensen die ooit deelnamen om af te kicken gingen daarna zelfs anderen helpen op die boerderij!


@Mama, papa, … (en de rest van men familie): Ooit wil ik hier een jaar komen meedraaien om deze mensen te helpen en ondersteunen!

@ Familie: Ik denk aan jullie morgen, spijtig genoeg kan ik er niet bij zijn… Het is veel te lang geleden!

@Benjamin: Dé foto is ingeplakt ;-) weet je, jij zou je hier enorm hard thuis voelen… Ik zag jou hier onlangs precies rijden… Ik hou van je!

22 opmerkingen:

  1. schwester Dorien1 november 2009 om 09:33

    Dag Dorothy en co!!

    amai seg; dat ziet er daar ongelofelijk zalig uit! ik ben toch echt wel jaloers! -hoewel ik vandaag de hele dag voor een leuke ZVPtaak mag werken, dus ik mag eigelijk ook niet klagen - ik ben gisteren naar toneel geweest en twas heel grappig (van de Of/Niet mensen he) en kheb keiveel BV's gezien: toch zielig dat dat het spannends is dat mij is overkomen :P! maar terug naar jullie: ik hoop dat het even zalig blijft maar eigelijk twijfel ik daar niet aan! aapjes: man toch! en LOST!! allee, ik ga zde koeke eens u berichtje laten lezen want die heeft het nog ni gezien en zit zowat elke vrije moment deze site te checke (ze is ni te ongerust ze maar ze wou gwn toch eens graag iets van u horen) we missen u hier allemaal toch al maar zijn ook wel fier dat ge dit doet en vooral heeel blij dat het daar zo tof is! allee; kheb hier echt ne hele brief geschreven dus kga eens stoppen he! nog heeeeeeeel veel plezier!! groetjes aan iedereen die ik ken xxx the S-lady

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeg isa,
    om zo een jaar mee te draaien, ge kunt dat ook doen in België hoor ;D

    En kheb sinds vrijdag niet meer gereden, ik zit uit te zieken thuis :-(

    Jouw foto hangt hier zo in men rechterhoek van men scherm, zo zie ik je elk uur ;$

    Zo, en nu weer eens de dag plukken, met ons kakweer ^_^


    Ik hou van je, men liefste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Doortje,

    Live vanuit België de plaatstelijke sportreporter over het afgelopen voetbalweekend. Bij de dames is dit voetbalweekend wat in mineur verlopen omwille van het ontbreken van sterspeler Dorien, die op prospectie is voor aansluiting bij een Braziliaans topteam. Helaas heeft de afwezigheid van Dorien zwaar doorgewogen voor FC Kontich, die met 2-1 hun eerste verlies van het seizoen moesten optekenen tegen Zandvliet. Zij staan nu tweede in de rangschikkign achter Hoogstraten. Tot zover de voetbalperikelen. Ik lees dat je het daar geweldig naar je zin hebt en al vele prachtige dinen hebt gezien. Geniet met volle teugen van elke minuut daar. Ik hou intussen de koeke warm. Nog vele knuffels en lieve kusjes,

    Je fiere pa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag iedereen!
    Sam, bedankt voor je prachtige verhaal. We hebben er echt van genoten en zijn blij dat jullie daar zo'n fantastische tijd hebben!

    Een vraagje speciaal voor Inge en Jo: hoe is het afgelopen met de volleybal en voetbal? Kunnen jullie trainers fier zijn?? ;)

    Geniet er nog van want de tijd vliegt voorbij! Dikke kus voor Inge en Jo en groetjes aan al de anderen

    mama en papa

    P.S. lieve broertje en zusje, ik ben stiekem toch wel een beetje jaloers dat ik niet opnieuw meekon! Breng maar veel verhalen en foto's mee naar huis want ik ben benieuwd om te zien hoe alles daar veranderd is of misschien wel hetzelfde gebleven is!
    Dikke kus Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heej allemaal!
    Kheb het al lang in de mot dat jullie het daar allemaal naar jullie zin hebben.
    Fien, zet gij hier ook is iets op, subiet begin ik nog echt te denken da ge me nen Braziliaan naar huis komt ;) grapke. alluwel da we dan ineens wel héle toffe lovestory's zoude hebben om over te babbelen hé :D Tzou nog zuu romaantisch zaain!
    mja, laat maar iets van u horen hé madameke!(kwil ni bevelend overkomen maar tzou gewoon tof zijn als ge dat deed :D)
    doe de groete en aan Julie en Dorien (zegt tege dorien dak hare papa zijn berichtje wel goe vond haha)
    xx Carole
    trouwens, tis nu zondag 3 uur en tis vanavond hiere 'feesje' hé, khoop maar da da in orde ga komen.. kga zoals in meangirls alle waardevolle dingen onder de pombak zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Belleke,
    Je klinkt heel enthousiast...En het is prettig zo regelmatig ietsje van je te lezen. Zoals gezegd: slecht weer hier, typisch herfstweer.

    Gisterenavond was het Halloween. Met tante Karin & C° in Boom een heel spannende en heel mooie Halloweentocht gedaan. Dat doen we één van volgende jaren met jou zeker eens terug.

    Ik ga nu naar Mammie en Opa. Iedereen volgt er jouw Braziliaans avontuur.

    Liefs en dikke knuffel,
    Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liefste Dollidot,
    Ik kan het weer ni laten
    om effe gezellig met je te praten
    Het regent hier dat het giet (!)
    bbq'n doe je hier maar beter niet
    Wat hebben jullie al veel gedaan en beleefd
    't is er precies één groot (welkom)feest
    Prachtige natuur, leuke beestenboel en warme mensen...
    wat kan je je nog beter wensen
    Je voelt je daar, denk ik, al goe thuis
    en hoeveel rijker kom jij straks weer terug naar huis...
    Nog een goeie pakkerd
    en een dikke smakkerd!
    De KoekeXXX Tot gauw...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meter van Fien W1 november 2009 om 17:12

    Hoi Fien, als ik dat hier zo allemaal lees is het daar blijkbaar fantastisch, heeej. Had al gesmst, maar hoor net dat je geen gsm bij hebt. Geniet nog hééééééééééééééél vééééééééél, ook van de zon, want hier is't al echt herfst. Tot binnen een kleine 2 weken. Dikke XXXX
    Je meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dorien grote broer1 november 2009 om 19:06

    Hey schaap!

    Ik ben jalooeeers. Het zal bij mij waarschijnlijk ook weer beginnen kriebelen om een verre reis te maken als ik binnekort al uw foto's kan zien en uw verhalen kan horen! Maar 't is u gegund, hoor :-) ge zijt u precies heel goed aan't amuseren en da's keigoe.

    Hier is echt niks speciaals aan het gebeuren, ons koeke is weer kweetnihoe zot en lief, maar ni meer of ni minder dan normaal. 'k Hoop vooral dat het zo leuk blijft - of beter nog: plezanter wordt! Want 't is echt een ervaring hé jong, wauw!

    Maar goed, ik zal ons koeke nog eens rap gaan vastpakken voor u en ondertussen moet gij gewoon nog met volle teugen genieten van alle zotte dingen die ge aan't beleven zijt! Zaaalig! Wij wachten hier vol ongeduld op u, zene! Ik zou zeggen, doe da nog goe, maar 'k ben er zeker van dat da bij u hééél goe ga lukken :-)...

    Dikke knuffel en tot snel,
    Vincent

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste en liefste en mooiste enzo Doro'tie,

    Na drie dagen en nachten zoeken kan ik eindelijk een antwoordje sturen naar mijn petekind. Ik heb hiervoor wel Emi'ke nodig gehad. Je weet dat ik hier graag krak in ben. Maar soit, 't is gelukt...

    Hoe is het daar? Blijkbaar fàn-tàs-tisch of om het op z'n Braziliaans te zeggen fan-tas-ti-soaoaoao. Van hier is niet veel te melden hoor. Behalve veel regen en Matthias, Sarah en Charlotte die de hele dag van 8.00u tot 16.00u aan het blokken zijn (hopelijk lezen de leraars mee!). Ook ik ben jaloers dat ik niet in je plaats ben... Onvergetelijk is het in mijn verbeelding (ik ken Brazilië vooral van het carnaval, vandaar)!
    Ik moet van tante Kathy en mijn drie snoezige drolletjes veel kusjes doorgeven.
    Beste Doortje, doe je oren en ogen goed open, want je maakt iets unieks mee. Vertel er me alles over als je terug bent, OK?
    Dikke kussen en dikke knuffel van je supporters in Boechout.

    XXXX Nonkel Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fien, schrijf jij ook eens op de blog? Ik wil zo graag eens horen hoe je het tot nu toe ervaart en jij kan zo mooi schrijven. Van wat ik uit de mede-brazilië-gangers kan opmaken hebben jullie al heel wat gezien (zowel qua natuur en cultuur) en het klinkt nog zotter dan ik verwacht had!

    Doe dat nog goed daar!

    X uit het druilerige België, je zus, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Fienemien,

    waar blijf je ? is je schrijftalent verdwenen of vind je gaan gaatje om te bloggen met al die belevenissen?
    Hier vakantie voor Marthe maar ik was een beetje ziek vandaag; beetje vechten tegen de Mexicaanse bacillen...Druilerig herfstweertje...allez,geniet met volle teugen en laat eens iets horen hé
    Mams

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag suzanneke xxxxx. :D

    Kzie alleejaa ik lees :D da julie je daar zéér goed amuseren en fun hebben :D Geniet er maar van!!!!

    Kmis jee zoooo hard :( !!!!

    Hier is het écht zo'n slecht weer!! Ni normaal :) kben jaloer op je :)
    Maarja hoe zou da nu kome dat hier slecht weer is?;) kheb mijn zonnetje ni bij mij e :(:)

    Allee suzanneke amuseer je daar nog maar goed ;) en tot over een X aantal dagen;)

    Veel liefs van... (van wie zou dit hier nu zijn):D xxxxxx kzie je graaaag :)

    P.S. Kweet ni of je da wil weten maar ik zal het toch maar zegge:) saartje en virtul zijn eruit bij so you can think you can dance..

    Daddaaaaa :) xxxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Mieke,
    Zoals alle anderen volgen we hier jullie berichtjes op. Ze puilen uit van enthousiamse, wow,dit is de reis van je leven denk ik. Maar ja, ik had eigenlijk niet veel anders verwacht. Zet je ogen, oren, neus (en je hart) open voor alle impressies en sla ze op in je geheugen. We zijn benieuwd naar alle verhalen. Ikzelf ben voor jou ook een dagboekje begonnen, dan kunnen we misschien ruilen?! Alhoewel, veel nieuws is er niet te vertellen. Enkel nen dikke merci voor alle briefjes en post it-jes en verjaardagskaarten en zo, die je stiekem overal achterliet. Superleuk!!!dikke knusjes van je mama

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey isa,

    ik hou van je en mis je voor dood ;$

    Hou je veilig,


    Benjamin

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Mieke,

    ik heb nog niet veel van je gelezen, of zit het wat verstopt in alle andere teksten, of komt het in je boekjes?

    We zijn hier wel effen jaloers zeg, maar heel blij ook dat je mee naar ginder kon. En nu wachten op je verhalen. 't is hier rustig met William alleen, gelukkig heeft ie vandaag zijn vrienden op bezoek.

    geniet ervan, leer ervan, het is om nooit te vergeten,

    je papa

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Belleke,

    Als ik het goed heb, zijn de 4-dagjes Recife nu bijna ten einde. Morgen naar São José do Egito. Ik wens je ook daar een mooi verblijf. Geniet ervan, Belleke,het is een reis die je niet zo snel nog eens zal meemaken.
    Wij denken hier aan jou. En wees gerust, ook hier is alles opperbest.

    Dikke kus van mama

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het Verhaal Dat De Soepstengels In Ajuinsoep Misschien Verklaart.

    EXCUSES AAN DE LEERLINGEN/LEERKRACHTEN
    Scroll zeker genoeg naar beneden want onder mijn schandelijk verhaal zijn een heleboel lieve mensen, die super lieve woordjes aan jullie geven!
    Hierop moeten jullie zeker nog antwoorden!!

    WAARSCHUWING AAN DE LEZER.
    Dit verhaal bevat geen waarde, noch emotioneel, financieel of educatief en kan dus in principe vernietigd worden na het lezen.
    Het zou verstandig zijn dit verhaal af te drukken, waar het niet dat de printer zal weigeren deze principes op inkt af te zetten. Maar genoeg geleuterd, veel Blabla weinig BOEMBOEM hier gaan we dan…


    Beste toekomstige Brazilianen of in het bijzonder Maarten Poelmans aangezien ik wederom de klas vergeten ben waarin sommige en/of meerdere personen zitten, post ik gewoonweg hier voor jullie.

    Nogmaals schrijf ik jullie, de lezer toe met een diep bedachte conclusie over het al dan niet ontbreken van tekst en uitleg in het artikel 5 ‘De Herverkiezing van een ex-miss Brazilië’ in (EOS nummer 474 “Niet het nummer van het aantal mensen aan boord”)(Sommige kunnen dit beschouwen als het vervolg op: “Het Verhaal Dat Verklaart Waarom Een Roosgetinte Emoe Geen Dwarsgestreepte Vierkantige Eieren Legt En Een Blauwpoephert Wel”).

    Bij het lezen van het artikel bedacht ik mij de volgende conclusie...

    ...Wordt Vervolgd...

    Beste Maarten Poelmans en andere lezers, omwille van de lengte van het verhaal staat het te lezen bij de reacties van september of gebruik onderstaande link:
    http://gabrielinbrasil.blogspot.com/2009/09/welkom.html#comments

    @Maarten: je vindt daar ook een reactie van de hele familie op weekend
    @Maarten: Vergeet je ni da mama de 1ste november verjaart was ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hej katje,
    voor u is alles magisch!
    ma brazilië wrs nog net iets meer
    het is inderdaad wel een wonder da ge geen ochtendhumeur hebt :p
    amuse-toi!!
    en gij ook inge!
    X caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pieter (mormel)

    Hebt ge mijn vorig berichtje (grote brief)gekregen want der was ff iets verkeerd gelopen.. (vind da soms beetje ingewikkeld systeem =)

    Van hieruit is er niet veel nieuws te melden: regen - regen - 's nachts vriest het - mama zegt dat ik meer moet leren - froefroe valt in de smaak - ik probeer meer te sporten - blabla..

    Ben wel benieuwd naar uw verhalen en vooral de foto's^^
    Hebt ge er al veel beestjes gezien? bv. zeekoeien zoals liesbeth en co vertelde van toen. Blijft ge in stadjes of doet ge soms oerwoudwandeling (ik veronderstel van niet)
    Hoe warm is het er nu weer? moogde in de zee zwemmen of zitten er haaien?
    Ben stiekem wel jaloers op al die fijne ervaringen die jullie opdoen (maar ik weet waarvoor ik spaar, he beest) ooit is teruggaan? hehe, haal alles uit het komende weekje en ik zie u binnekort he

    Eline xx
    (aan de andere kant van de wereld,Europa?)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Annelies,

    Wat kan de wereld ontdekken toch boeiend zijn! Een bende Darwins bij de brazilianen. Terwijl de zusjes gaan ijsschaatsen (er is hier niet veel anders te doen met dit rotweertje) zit jij lekker te genieten van het warme weer. Lukt het je al om een toch een basisgesprekje te voeren (handen en voeten) met de braziliens? Is het menu wat gevarieerd of zijn het vooral veel bonen?
    Wij zijn alvast benieuwd naar je verhaal als je terug bent. Nog vele kussen en een knuffel van Babbelut, mama en ik en de bende en ja, ook van Spik en Johnny

    hallo annelies
    ik mis je toch wel een beetje behalve je elke ochtent opstaan lang blijven liggen en niet van hoe, helen ,komaan en ook da meent ge niet
    dadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadadaaddadadadadadadadadada
    je allerliefste ambetantste kleine zusje helen
    doei
    dada
    caoi
    byby
    dag

    BeantwoordenVerwijderen
  22. joehoe INge!!!
    Je hebt dus wel DE première van 'disney channel' gemist...
    Maar volgens mij is het daar super!!!
    Maar kom toch maar terug, mis jullie!!
    dikke kus!!!
    xxx saraHH

    BeantwoordenVerwijderen